De Vreedzame school
De sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind vinden wij minstens net zo belangrijk als de ontwikkeling die het kind doormaakt op cognitief gebied. De leerkrachten werken samen in en aan een gestructureerde organisatie waarin een betrokken, interactieve samenwerking centraal staat. Wij werken met de sociaal-emotionele methode de Vreedzame school.
Sinds schooljaar 2015-2016 hebben wij de Vreedzame School op de Springschans ingevoerd.
De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het programma helpt onze school een gemeenschap te vormen waarin we leerlingen actief aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, voor de schoolgemeenschap en de samenleving.
Tijdens de lessen Vreedzame School die wekelijks in alle groepen worden gegeven, besteden we aandacht aan basale sociale-emotionele en burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving. Zoals:
- Je verplaatsen in een ander
- Op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen.
- Openstaan voor verschillen tussen mensen
- Constructief problemen oplossen
- Omgangsvaardigheden
- Verantwoordelijkheid nemen.
Wij vinden het belangrijk om samen met ouders te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Omdat kinderen het gedrag van opvoeders, leerkracht, ouder(s) en begeleider imiteren, is het van belang dat wij ons bewust zijn van onze voorbeeldfunctie.