Sociaal veiligheidsplan
Veiligheid in en om school
De Springschans hecht veel waarde aan een veilige school en schoolomgeving voor uw kind, onze medewerkers en omwonenden.
Vertrouwenspersonen op school zijn: Morena de Vries en Birgitte Kliphuis
Pestprotocol
Basisschool De Springschans wil een school zijn waar alle kinderen zich prettig en veilig voelen en waar zij zich op een positieve manier kunnen ontwikkelen. Pestgedrag past daar niet bij. Als team doen we er daarom alles aan om pesten te voorkomen. Toch kan het gebeuren dat bij ons op school pesten voorkomt. In ons pestprotocol/ sociaal veiligheidsplan leggen we vast hoe we pestgedrag benaderen, wat we doen om pesten te voorkomen, hoe we pesten signaleren en hoe we handelen als het toch voorkomt.
Preventie
Door het nemen van allerlei preventieve maatregelen proberen we zoveel mogelijk problemen te voorkomen. Uitgangspunt hierbij is het programma Kwink dat we komend schooljaar 2024-2025 op de Springschans gaan invoeren.
Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Voor groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep.
Kwink:
- Voorkomt verstorend gedrag en pesten
- Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
- Zorgt voor een sociaal veilige groep
- Verhoogt de leeropbrengsten
- Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties
- Biedt iedere les unieke filmpjes
- Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid
- Is leuk!
We hebben afspraken gemaakt over o.a. hoe we met elkaar omgaan, welke signaleringslijsten gebruikt worden, preventieve maatregelen, etc.
- Jaarlijks meten wij het welbevinden/sociale veiligheidsbeleving van onze leerlingen d.m.v. SCOL (sociaal competentie observatie leerlingen).
- Jaarlijks nemen we een tevredenheidsonderzoek af bij de leerlingen van de groepen 6-7-8.
- Als school stellen we hoge eisen aan de pedagogische kwaliteiten van leerkrachten. We verwachten dat zij geïnteresseerd zijn in en een goede relatie kunnen opbouwen met kinderen.
- Leerkrachten hebben een belangrijke voorbeeldfunctie op school (net als u thuis). Hij/zij laat zien dat niemand hetzelfde hoeft te zijn en ruzies met woorden opgelost kunnen worden.
- Agressief gedrag wordt op school niet geaccepteerd.
- Als school hebben we gedragscode en schoolregels. Daarnaast spreekt elke groep met elkaar bepaalde ‘klassenafspraken’ af over hoe de kinderen met elkaar om willen gaan.
- Onderwerpen als veiligheid, omgaan met elkaar, rollen in de groep en de aanpak van ruzies komen aan de orde in kringgesprekken met de methode Kwink.
- In de klas worden kinderen gestimuleerd om samen te spelen en te werken.
Uit het leerlingtevrendheidsonderzoek van 2023-2024 scoort de Springschans gemiddeld een 7,6!