Sociaal veiligheidsplan
Veiligheid in en om school
De Springschans hecht veel waarde aan een veilige school en schoolomgeving voor uw kind, onze medewerkers en omwonenden.
Vertrouwenspersonen op school zijn: Morena de Vries en Birgitte Kliphuis
Pestprotocol
Basisschool De Springschans wil een school zijn waar alle kinderen zich prettig en veilig voelen en waar zij zich op een positieve manier kunnen ontwikkelen. Pestgedrag past daar niet bij. Als team doen we er daarom alles aan om pesten te voorkomen. Toch kan het gebeuren dat bij ons op school pesten voorkomt. In ons pestprotocol/ sociaal veiligheidsplan leggen we vast hoe we pestgedrag benaderen, wat we doen om pesten te voorkomen, hoe we pesten signaleren en hoe we handelen als het toch voorkomt.
Preventie
Door het nemen van allerlei preventieve maatregelen proberen we zoveel mogelijk problemen te voorkomen. Uitgangspunt hierbij is het programma De Vreedzame School dat we sinds schooljaar 2015-2016 op de Springschans hebben ingevoerd. De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratische burgerschap. Het programma helpt onze school een gemeenschap te vormen waarin we leerlingen actief aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, voor de schoolgemeenschap en de samenleving. Met De Vreedzame School besteden we aandacht aan basale sociaal emotionele burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving.
We hebben afspraken gemaakt over o.a. hoe we met elkaar omgaan, welke signaleringslijsten gebruikt worden, preventieve maatregelen, etc.
- Jaarlijks meten wij het welbevinden/sociale veiligheidsbeleving van onze leerlingen d.m.v. Scol (sociaal competentie observatie leerlingen).
- Als school stellen we hoge eisen aan de pedagogische kwaliteiten van leerkrachten. We verwachten dat zij geïnteresseerd zijn in en een goede relatie kunnen opbouwen met kinderen.
- Leerkrachten hebben een belangrijke voorbeeldfunctie op school (net als u thuis). Hij/zij laat zien dat niemand hetzelfde hoeft te zijn en ruzies met woorden opgelost kunnen worden.
- Agressief gedrag wordt op school niet geaccepteerd.
- Als school hebben we gedragscode en schoolregels. Daarnaast spreekt elke groep met elkaar bepaalde ‘klassenregels’ af over hoe de kinderen met elkaar om willen gaan.
- Onderwerpen als veiligheid, omgaan met elkaar, rollen in de groep en de aanpak van ruzies komen aan de orde in kringgesprekken met de methode de Vreedzame school.
- In de klas worden kinderen gestimuleerd om samen te spelen en te werken.
Zie voor verdere informatie het sociaal veiligheidsplan.