Dit is de Springschans
Identiteit van de school
Op de Springschans zetten we het kind centraal en prikkelen we de nieuwsgierigheid bij de kinderen. We maken de kinderen bewust dat we het met elkaar doen, samenwerken is dan ook een belangrijk uitgangspunt bij ons op school.
Vaardigheden als inleven in de ander, feedback kunnen geven en ontvangen, leren omgaan met teleurstelling, overleggen en luisteren naar elkaar zijn daarbij onontbeerlijk en worden op niveau verantwoord begeleid, gekoesterd en waar nodig aangeboden en aangeleerd.
Bij het ouder worden stimuleren we steeds meer het terugkijken op eigen gedrag (reflecteren). Hiermee beginnen wij in het klein bij de kleuters door een veilige en betrouwbare leefomgeving te creëren waarin kinderen naast een goede verzorging ook mogelijkheden krijgen om veel te ontdekken. Daarna wordt er binnen elk leeftijdsniveau op ingespeeld. Dit wordt steeds meer uitgebreid tot in de hogere groepen van de school. Zodat een kind dat de school verlaat na groep 8 weet hoe samenwerken vorm krijgt en weet hoe de aangeleerde vaardigheden ingezet kunnen worden.
Er wordt sterk ingezet op het opbouwen van een relatie omwille van de versterking van de autonomie van het kind. Vanuit deze autonomie is een kind het best in staat om de eigen competenties bewust te ontwikkelen.
Zo begeleiden we alle kinderen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen tot een zelfbewust mens: bewust van de eigen mogelijkheden en in staat keuzes te maken.